مقالات

تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن

تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن

از جمله لوازمی که در بسته‌بندی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، سلفون است. سلفون‌ها در انواع گوناگون برای کاربردهای متنوعی به کار می‌روند. با استفاده از آن‌ها، دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان در رابطه با بسته‌بندی محصولات گوناگون همچون مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و مواردی از این قبیل برطرف می‌شود.

البته همانطور که گفته شد سلفون‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. سلفون ترس و پلی پروپیلن دو مورد از سلفون‌های پر مصرف هستند که ممکن است کاربردهای متفاوتی و گاهی مشابه نسبت به یکدیگر داشته باشند. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن بیشتر آشنا کنیم.

فرق سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن

سلفون نوعی ماده پلاستیکی پرمصرف است که از شفافیت، براقی و استحکام کششی منحصربه‌فردی برخوردار است. به طور کلی انواع مختلف سلفون بسته‌بندی صنعتی را می‌توان به سه دسته اصلی سلفون بر پایه پلی پروپیلن، سلفون حرارتی و سلفون استرچ تقسیم بندی کرد.

سلفون‌های ترس و پلی پروپیلن هر دو از نوع سلفون بر پایه پلی پروپیلن هستند که در ادامه به بررسی تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن می‌پردازیم.

سلفون پلی پروپیلن

سلفون pp یا پلی پروپیلن که به سلفون ایرانی مشهور بوده، از مواد اولیه پلی پروپیلن تهیه شده است. سلفون پلی پروپیلن با توجه به بلندتر بودن طول زنجیره پلیمری، نقطه ذوب بالاتری دارد. در نتیجه کاربرد گسترده‌تری خواهد داشت.

این سلفون بافت نرمی دارد و به دلیل خاصیت کشسانی بالا، به راحتی و بدون آنکه پاره شود، به هر سمتی کشیده خواهد شد. سلفون شفاف و شیشه‌ای پلی پروپیلن همچنین پایداری زیادی در برابر حرارت و کشیدگی دارد بنابراین جهت استفاده در بسته‌بندی محصولات بسیار مناسب خواهد بود.

سلفون پلی پروپیلن خود انواعی دارد و در سه دسته سلفون ورق، کیسه و بغل باز قابل تولید است. از این سلفون‌ها با توجه به نوعی که دارند در بسته‌بندی خشکبار، گل، گياهان دارویی، به عنوان روکش میز، پوشش کتاب و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

سلفون ترس

سلفون‌های ترس یکی دیگر از انواع سلفون بر پایه پلی پروپیلن بوده که در سه دسته Opp، Bopp  و Cpp تولید می‌شوند. این نوع سلفون‌ها که ارتقاء یافته سلفون پلی پروپیلن هستند، نسبت به آن‌ها استحکام بالاتر و در مقابل میزان کشسانی کمتری دارند. سلفون‌های او پ پ ضخیم هستند و معمولاً تا دمای نرم شدن (قبل از ذوب) حرارت داده می‌شوند و از یک طرف کشیده خواهند شد تا به ضخامت مورد نظر برسند.

یکی از کاربردهای عمده این سلفون‌ها استفاده در تولید سلفون‌های پشت چسب دار است. به طوری که جهت بسته‌بندی شامپوها و نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سلفون‌های ترس ممکن است در حالت اولیه تولید بی رنگ و شفاف به نظر برسند اما بر اثر لیمینیت کردن و افزودن عناصری همچون پودر آلومینیوم می‌توان انواع مختلفی از آن جهت بسته‌بندی محصولات متنوع تهیه کرد.

حال که با تعاریف سلفون ترس و پلی پروپیلن آشنا شده‌اید، بهتر می‌توان فرق سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن را درک کرد.

تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن

سلفون پلی پروپیلن نسبت به سلفون ترس کشسانی بالاتری دارد و همین امر باعث شده است در بسته‌بندی‌های محصولات روزمره همچون پوشاک، مواد آرایشی و بهداشتی، خشکبار و مانند این‌ها کاربرد بیشتری داشته باشد. البته سلفون‌های پلی پروپیلن با توجه به نوع کاربرد در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. به عنوان مثال جهت بسته‌بندی آجیل و خشکبار از سلفون با ضخامت بیشتر و برای بسته‌بندی قاشق و چنگال رستورانی از سلفون نازک استفاده می‌شود.

عمده‌ترین تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن در قیمت آن‌هاست. قیمت سلفون پلی پروپیلن با وجود کاربردهای گسترده‌تر مناسب‌تر است. شرکت فرات نیز از تولیدکنندگان سلفون پلی پروپیلن است. این نوع سلفون نسبت به ترس مقرون به صرفه‌تر است به همین دليل طرفداران بیشتری دارد.

سلفون‌های ترس که به سلفون orient polypropylene به اختصار opp معروف هستند، برای بسته‌بندی محصولات با دستگاه مناسب هستند. در صورتی که از سلفون‌های پلی پروپیلن جهت بسته‌بندی محصولات با دست استفاده می‌شود.

تشخیص سلفون پلی پروپیلن و ترس، از نظر ظاهری کمی سخت است. اما از آنجایی که میزان کشسانی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، می‌توان با لمس و از روی میزان کشسانی و انعطاف‌پذیری، آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد.

جمع‌بندی

سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن از سلفون‌های بر پایه پلی پروپیلن هستند که با توجه به خواص بی‌نظیر پلی پروپیلن، در بسته‌بندی محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رابطه با تفاوت سلفون ترس و سلفون پلی پروپیلن همانطور که گفته شد سلفون ترس نوع پیشرفته سلفون پلی پروپیلن است. این سلفون ممکن است نسبت به پلی پروپیلن کشسانی کمتری داشته باشد اما استحکام بالای آن باعث شده است در بسته‌بندی محصولات بزرگ‌تر و زمخت‌تر که به کمک دستگاه انجام می‌شود به کار رود. از نظر قیمت نیز سلفون پلی پروپیلن نسبت به سلفون ترس مقرون به صرفه‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *