مقالات

جرقه گیری سلفون به چه علت انجام می شود؟

جرقه گیری سلفون به چه علت انجام می شود؟

پلاستیک‌ها اغلب مقاومت زیادی را در برابر چاپ پذیری و رنگ پذیری از خود نشان می‌دهند. جرقه گیری سلفون یکی از روش‌های رایج است که طی آن، نایلون چاپ پذیر می‌شود. بنابراین برای ثابت ماندن رنگ روی سلفون، باید جرقه‌گیری صورت گیرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با جرقه گیری سلفون و روش‌های آن به طور کامل آشنا شوید.

جرقه گیری سلفون چست؟

سطح نایلون به طور کلی مایع گریز است و این به دلیل وجود الکتریسیته ساکن است. جرقه گیری سلفون باعث می‌شود الکتریسیته ساکن روی سطح آن نابود شده و امکان چاپ با کیفیت روی آن فراهم شود. برای جلوگیری از پاک شدن رنگ چاپ شده بر روی نایلون لازم است تا در خط تولید نایلون، از دستگاه جرقه گیر استفاده شود. این دستگاه باعث می‌شود که جوهر چاپ به طور کامل به نایلون بچسبد و مانع از بلند شدن یا ریزش رنگ شود.

چرا انجام جرقه گیری سلفون قبل از چاپ لازم است ؟

نایلون جرقه ‌گیری نشده، کیفیت چاپ و طول عمر پایینی دارد و طرح روی سطح آن، به آسانی می‌تواند از بین رود و به مرور زمان محو شود. از همین رو برای برای افزایش کیفیت چاپ محصولات چاپی، پیشنهاد می‌شود جرقه گیری انجام شود. گفتنی‌ست اثر جرقه گیری روی سطح پلاستیک، با گذر زمان کم رنگ می‌شود. بنابراین حتی اگر قبلا روی سطح پلاستیک جرقه گیری انجام شده باشد، حتما مطمئن شوید که پیش از چاپ نیز عملیات جرقه گیری انجام شود.

مزایای استفاده از سلفون جرقه گیری شده

به طور خلاصه تاثیر سلفون جرقه گیری شده، در کیفیت چاپ محصول نهایی است. مزایای نایلون جرقه گیری شده عبارتند از:

  • با سلفون جرقه گیری می‌توان انواع نوشته‌ها و تصاویر با ترکیبات رنگی متفاوت را روی بسته بندی محصولات مورد نظر با بالاترین کیفیت چاپ کرد.
  • با استفاده از نایلون جرقه گیری شده می‌توان با صرف کمترین هزینه، فرایند چاپ را در بسته بندی با بالاترین کیفیت و وضوح ممکن انجام داد.

روش سازوکار جرقه گیری سلفون

پلاستیک و انواع نایلون از زنجیره‌های بلند مولکولی تشکیل شده‌اند. به هر کدام از این زنجیره‌ها، پلیمر گفته می‌شود. از آن جایی که نایلون‌ها از تعداد زیادی پیوند بین مونومرها ساخته شده اند، تعداد نقاط آزاد انتهایی در ساختار مولکولی آن‌ها به نسبت مونومرهای تشکیل دهنده پلاستیک، بسیار کم و محدود است. همین امر باعث شده تا الکتریسته ساکن نایلون‌ها بالا برود. بنابراین برای ایجاد چاپ پذیری سلفون، لازم است ساختار مولوکولی اصلی نایلون شکسته شود.  طی عملیات جرقه گیری، شوک الکترونیکی به سطح نایلون‌ها داده می‌شود و الکترون‌ها با شتاب و فرکانس بالا به سطح فیلم پرتاب می‌شوند. در نتیجه این فرایند، کیفیت چاپ پذیری و رنگ پذیری سلفون افزایش می‌یابد.

انواع دستگاه جرقه گیر سلفون

به طور کلی با دو نوع دستگاه، جرقه گیری سلفون انجام می‌شود:

  • دستگاه متصل به دستگاه تولید پلاستیک
  • دستگاه مجزا جرقه گیری نایلون

این دو دستگاه از نظر قیمت و کارایی متفاوت هستند. برای برخی از تولیدات پلاستیکی مانند سفره ، شیرینک و غیره که اغلب باید عملیات چاپ بر روی انها انجام شود، توصیه می‌شود از دستگاه متصل به دستگاه تولید پلاستیک استفاده شود. همچنین، برای تولیداتی مانند نایلون حبابدار و کیسه‌های زباله که معمولا برای اجرای چاپ از آنها استفاده نمی‌شود، نیازی به جرقه گیر متصل به تولید نیست و از دستگاه مجزا جرقه گیری نایلون استفاده می‌شود.

خرید نایلون جرقه گیری شده

برای سفارش با کیفیت‌ترین رول‌های جرقه گیری شده، با متخصصان سایت فرات در ارتباط باشید. این رول‌ها در ابعاد و ضخامت سفارش مشتریان، تولید و جرقه گیری می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش سلفون جرقه گیری شده، با کارشناسان شرکت فرات تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

نایلون‌ها به طور کلی مقاومت بالایی از خود در برابر چاپ پذیری نشان می‌دهند. بنابراین لازم است در مراحل تولید، جرقه گیری سلفون انجام شود تا نایلون خاصیت رنگ پذیری را داشته باشد. در این مقاله از فرات، به طور دقیق عملیات جرقه گیری را برای شما همراهان همیشگی شرح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان و متخصصان شرکت فرات در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *