مقالات

خط تولید سفره یکبار مصرف

خط تولید سفره یکبار مصرف

سفره یکبار مصرف جزو محصولات ترموپلاست محسوب می‌شود که بسیار پرمصرف است. همه‌ی شما حتما از سفره یکبار مصرف در مهمانی‌ها یا مجالس جشن و شادی استفاده کرده‌اید. این سفره‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که به صورت رولی در متراژهای مختلف بسته‌بندی شده‌اند. در خط تولید سفره یکبار مصرف به همه‌ی ویژگی‌های آن‌ها توجه شده است که بدون کم و کاستی وارد بازار مصرفی شوند. در مقاله پیش رو در مورد روش‌های تولید سفره یکبار مصرف، ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد آن‌ها توضیحات مفیدی داده شده است.

آشنایی با خط تولیدی سفره یکبار مصرف

تولید سفره یکبار مصرف مانند سایر محصولات ترموپلاست، از یک سری مراحل تشکیل شده است. در واقع می‌توان گفت تولیدات سفره یکبار مصرف شامل یک سری فرآیند است که در هر قسمت، از دستگاه‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. در هر دستگاه عملیات خاصی بر روی مواد صورت می‌گیرد تا در نهایت به سفره یکبار مصرف تبدیل شود. عملکرد دستگاه‌ها به دلیل دقت و سرعت بالا بسیار مطمئن و سریع است.

از این‌رو امروزه در بیشتر مراحل خط تولید، دستگاه‌ها جایگزین نیروهای انسانی شده‌اند. محصولات تولید شده با استفاده از دستگاه‌های نیمه اتومات و تمام اتوماتیک پیشرفته‌، کیفیت بهتری نیز دارند. لازم به ذکر است که مراحل تولید سفره‌های نایلونی با کاغذی کاملا متفاوت بوده و نیاز به تجهیزات ویژه دارند.

انواع دستگاه کاربردی در خط تولید سفره یکبار مصرف

در هر کدام از مراحل ساخت سفره یکبار مصرف، از دستگاه‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها برای مراحل تولید، برش، چاپ و … کاربرد دارند. در این بخش به برخی از دستگاه‌های کاربردی در خط تولید اشاره شده است.

دستگاه ویژه خطوط تولیدی سفره یکبار مصرف نایلونی

این سفره‌ها همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است از نایلون درست می‌شوند.‌ دستگاه‌های ویژه سفره یکبار مصرف نایلونی، استانداردهای لازم را برای تولید دارند. استانداردهای لازم برای تولید یک سفره یکبار مصرف شامل ابعاد، ضخامت و کیفیت است.‌ از استانداردهای ابعاد یک سفره یکبار مصرف می‌توان به 80، 100 و 120 اشاره کرد. دستگاه جرقه‌گیر نیز برای جلوه بخشیدن به محصولاتی که زیبایی ظاهری برای آن‌ها مهم است کاربرد دارد. در واقع وظیفه دستگاه جرقه‌گیر، باردار کردن سطح نایلون‌های تولیدی توسط دستگاه تولید نایلون است. با این کار، رنگ سفره‌ها تثبیت می‌شود و دوام بیشتری پیدا خواهد کرد.‌

دستگاه ویژه چاپ تولید سفره یکبار مصرف

این دستگاه‌ها دارای انواع و اقسام متفاوتی هستند که هر کدام برای یک خط تولید سفره یکبار مصرف به کار می‌روند. تولیدکنندگان باید بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار، از نوع خاصی از دستگاه ویژه چاپ استفاده کنند. برخی از انواع دستگاه چاپ نایلون شامل تک رنگ، دو رنگ، چهار رنگ و شش رنگ است که تفاوت فاحشی در قیمت آن‌ها وجود دارد. به این ترتیب که هر چقدر دستگاه رنگ بیشتری داشته باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

دستگاه‌های یک یا دو رنگ، بیشتر برای تولید سفره‌های معمولی کاربرد دارند و برای سفره‌های مجلسی از دستگاه‌‌های چند رنگ استفاده می‌شود. در مواردی که از دستگاه چند رنگ استفاده می‌شود، تولید کننده باید هزینه بیشتری پرداخت کند. نکته قابل ذکر این‌که برای انتخاب نوع دستگاه، عرض نایلون و سفره‌ای که قرار بر تولید آن است، اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین تولید کننده باید بر اساس ابعاد و عرض سفره، اقدام به خرید دستگاه چاپ نماید.

دستگاه پرفراژ ویژه خط تولید سفره یکبار مصرف

این دستگاه نیز یکی از دستگاه‌های مخصوص تولیدی سفره یکبار مصرف بوده که مهم و ضروری است. دستگاه‌های پرفراژ به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار وجود دارند. دستگاه تمام اتومات، نیاز به دخالت نیروی انسانی ندارد و کلیه کارهای تولید سفره یکبار مصرف توسط دستگاه انجام می‌شود. کسانی که برای سرعت تولید نایلون نسبت به هزینه ارزش بیشتری قائل هستند از دستگاه‌های نیمه اتومات استفاده می‌کنند زیرا این دستگاه‌ها، سرعت عمل بیشتری دارند.

با این تفاوت که در هنگام استفاده از دستگاه‌های نیمه اتومات، همواره نیاز به یک اپراتور است. برای رول کردن سفره‌های کاغذی نیز از دستگاه نیمه اتومات استفاده می‌شود. بنابراین برای تولید این‌گونه سفره‌ها، تولیدکنندگان دقت نمایند که حتما دستگاه نیمه اتومات را خریداری نمایند.

دستگاه بسته‌بندی در تولیدات سفره یکبار مصرف

دستگاه بسته‌بندی در مراحل پایانی فرآیند تولیدی سفره یکبار مصرف کاربرد دارد. این دستگاه را نمی‌توان جزو تجهیزات ضروری در خط تولید به شمار آورد. از این‌رو گاهی اوقات برای بسته‌بندی سفره‌های یکبار مصرف از نیروی انسانی استفاده می‌شود. استفاده از نیروهای انسانی مستلزم پرداخت دستمزد است، در نتیجه هزینه نهایی تولید را افزایش خواهد داد.

آشنایی با خط تولید سفره یکبار مصرف کاغذی

همان طور که قبلا اشاره شد، یکی دیگر از انواع سفره‌های یکبار مصرف، نوع کاغذی بوده که مورد استقبال زیادی از سوی مشتریان قرار گرفته است. در تمامی مراحل تولید سفره یکبار مصرف کاغذی نیز دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه‌ها، لازم است ابتدا تیشو را بشناسید. به طور کلی می‌توان گفت تیشو یکی از انواع کاغذ است که در ساخت این نوع سفره‌ها کاربرد دارد.‌ روش تولید سفره‌های کاغذی به این صورت است که یک لایه پلاستیک بر روی تیشو اکسترود می‌شود. دستگاهی که این کار را انجام می‌دهد قیمت زیادی دارد و در نتیجه باعث بالا رفتن هزینه تولید سفره‌های کاغذی می‌شود.

مواد و متریال مورد استفاده در مراحل تولیدی سفره یکبار مصرف

برای تولید انواع سفره یکبار مصرف، مواد اولیه شیمیایی یا کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این مواد می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • گرانول پلی‌اتیلن
  • گرانول نایلون
  • رنگ
  • کربن
  • انواع مستربچ و افزودنی

قیمت و خرید تجهیزات ویژه تولید سفره یکبار مصرف

قیمت تجهیزات و دستگاه‌های مخصوص خط تولید سفره یکبار مصرف بر اساس نوع سفره، ویژگی‌ها و کاربرد آن مشخص خواهد شد. همان‌طور که در بالا گفته شد در فرآیند تولید از دستگاه‌های نیمه یا تمام اتومات استفاده می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها دارای قیمت خاصی است.‌ بنابراین تولیدکنندگان در هنگام خرید به دو نکته دقت نمایند. اول این‌که قصد خریداری چه نوع دستگاهی را دارند و نکته دوم اینکه کاربرد دستگاه در چه موردی است؟ را حتما مدنظر قرار دهند.

جمع­بندی

سفره یکبار مصرف یکی از محصولات ترموپلاست پرکاربرد در مصارف روزانه است. از سفره یکبار مصرف در رستوران‌ها، مهمانی‌، جشن و سایر مراسم استفاده می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم در مورد خط تولید سفره یکبار مصرف اطلاعات مختصر و مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم. در مورد اینکه در تولید سفره یکبار مصرف چه نوع مواد اولیه، دستگاه یا فرآیند خاصی نیاز است نیز توضیحات کافی داده شد.‌ در پایان امیدوارم مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *