مقالات

دستگاه سلفون کش چیست؟

دستگاه سلفون کش چیست؟

بسته بندی همواره یکی از راه‌های محافظت از سلامت محصولات شناخته شده است که امروزه توجه زیادی به آن می‌شود. صنایع مختلف و همچنین فروشندگان برای ارسال محصولات و تحویل کالا به مشتری، از بسته بندی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از پرکاربردترین انواع این بسته بندی‌ها، سلفون‌ها هستند که این محصول خود انواع متنوعی دارد. بسته بندی با سلفون به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه سلفون کش بپردازیم.

دستگاه سلفون کش

ممکن است در بسیاری از فروشگاه‌ها با دستگاه سلفون کش روبه‌رو شده باشید. این دستگاه با قابلیت استفاده آسان بسیاری از مشکلات بسته بندی را برطرف کرده و باعث سلفون کشی منظم محصولات می‌شود. در واقع از چالش‌های همیشگی سلفون کشی دستی محصولات، برش نامرتب و عدم تناسب اندازه سلفون با محصول است که این دستگاه با برش اصولی و اندازه دقیق بسته بندی، این مشکل را برطرف کرده است. دستگاه سلفون کش با صفحه تفلونی و سیستم برش با ولتاژ پایین به راحتی شرایط برش سلفون را فراهم می‌کند و با گرم شدن صفحه تفلون، امکان دوخت سلفون ایجاد می‌شود. میزان حرارت صفحه تفلونی وابسته به نوع سلفون و ضخامت آن قابل تنظیم است تا باعث ذوب بسته بندی نشود. دستگاه سلفون کش مدل‌های مختلفی دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، دستگاه استرچ کش است که در ادامه به بررسی مزایا آن می‌پردازیم.

دستگاه استرچ کش

استرچ یکی از انواع نایلون‌های بسته بندی پرمصرف در صنایع مختلف است که معمولا برای بسته بندی محصولات غذایی کاربرد دارد. این نایلون به راحتی دورتادور محصول را می‌پوشاند و از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. این دستگاه طبق فرایند ذکر شده عمل می‌کند و با استفاده از سیستم برش و حرارت، در ابتدا برش خورده و سپس دوخته می‌شود. وابسته به نیاز فروشنده و نوع دستگاه، مرحله برش استرچ کش می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک انجام شود. دستگاه استرچ کش با وجود محفظه نگهداری رول‌های سلفون، کار بسته بندی محصولات را بسیار راحت کرده است. دیگر نیازی نیست که برای استرچ کشی محصولات با چالش‌های قدیمی مواجه شوید. عملیات سلفون کشی یا استرچ کشی فقط محدود به بسته بندی مواد غذایی یا استفاده در فروشگاه‌ها نمی‌شود. در واقع این روش بسته بندی با قیمت به صرفه و کارایی بالا در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک کاربرد دارد که همین امر موجب تولید دستگاه سلفون کش در انواع متنوعی از نظر عملکرد شده است.

انواع دستگاه سلفون کش

دستگاه سلفون کش با توجه به نحوه سلفون کشی به سه نوع دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وارد بازار می‌شود که هر یک از این مدل‌ها با توجه به نحوه عملکردشان، کاربردهای متفاوتی دارند. به طور کلی از ویژگی‌های هر یک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سلفون کش دستی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سلفون کشی، حفظ تازگی محصولات غذایی در مصارف خانگی است که همواره شاهد مصرف زیاد این بسته بندی در خانه‌ها هستیم. دستگاه سلفون کش دستی در اقع نمونه کوچک شده، دستگاه‌های سلفون کش صنعتی است که با قابلیت‌های کمتر، نیازهای سلفون کشی در خانه را برطرف می‌کند. این دستگاه سیستم تنظیم دما دارد و در انواع مختلف برقی، بدون برق، چوبی، فلزی و… تولید می‌شود که هر یک وابسته به کیفیت، از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. در نوع چوبی سلفون کش دستی، برش به وسیله تیغه انجام می‌شود اما نمونه‌های برقی با وجود المنت‌های حرارتی، برش سلفون را به کمک گرما انجام می‌دهند.

سلفون کش اتوماتیک

سلفون کش اتوماتیک تمامی فرایند سلفون کشی محصول، برش و دوخت آن را اتوماتیک انجام می‌دهد و نیازی به دخالت دست در این عملیات نیست. در واقع سلفون کش اتوماتیک در صنایع بزرگ کاربرد دارد که با سرعت بالاتر در مدت زمان کم، تعداد زیادی از محصولات را بسته بندی می‌کند. یکی از کاربردهای عمده سلفون کش اتوماتیک در صنایع مواد غذایی است که دخالت دست در این صنایع به حداقل ممکن رسیده است. بنابراین وجود سلفون کش اتوماتیک به حفظ کیفیت و استانداردهای کافی تولید مواد غذایی کمک می‌کند.

سلفون کش نیمه اتوماتیک

این دستگاه سلفون کش، عملکردی میان دو نمونه اشاره شده دارد که در برخی مراحل سلفون کشی باید اپراتور وجود داشته باشد تا به دستگاه در فرایند بسته بندی محصولات کمک کند. این دستگاه نیز مانند نمونه قبلی برای صنایع بزرگ کاربرد دارد.

به طور کلی بهتر است برای انتخاب دستگاه سلفون کش به ویژگی‌های محصول تولیدی توجه کنید و بعد از انتخاب سلفون بسته بندی، نسبت به تهیه دستگاه سلفون کش مناسب اقدام کنید. همچنین شرکت‌های تولیدکننده با وجود مشاوره رایگان می‌توانند به شما در انتخاب نوع مناسب این دستگاه کمک کنند.

مزایا استفاده از دستگاه استرچ کش

پیشتر اشاره شد که دستگاه استرچ کش با کمک به نظم در برش سلفون و انتخاب ابعاد مناسب، به چه میزان چالش‌های بسته بندی محصولات را برطرف کرده است. در واقع علت استفاده از این دستگاه در صنایع بزرگ و همچنین در ابعاد کوچک‌تر خانه، مزایا بسیاری است که به همراه دارد. این مزایا عبارتند از:

  • دوام بالا و عمر طولانی
  • سرعت بالا بسته بندی
  • حفظ استانداردهای بهداشتی
  • نظم و کیفیت مناسب بسته بندی
  • امکان بسته بندی چند محصول در کنار هم
  • بسته بندی محکم و اصولی مواد غذایی و کالا دیگر
  • حفظ بهداشت مواد بسته بندی شده با بدنه ضد زنگ
  • مصرف پایین برق با قابلیت اتصال به برق شهری
  • امکان قرارگیری سلفون با عرض‌های متنوع

موارد اشاره شده مزایا کلی استفاده ازدستگاه سلفون است که البته هر یک از انواع سلفون از ویژگی‌های منحر به فرد نیز برخوردار هستند که کاربرد آن در صنایع مختلف را با مزایا بیشتری همراه می‌کند.

جمع بندی

دستگاه سلفون کش یکی از تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف شناخته می‌شود که کمک زیادی به بسته بندی محصولات در کمترین زمان می‌کند. به طور کلی بسته بندی با چالش‌های گوناگونی چون عدم تناسب سلفون با محصول، بسته بندی غیر محکم، برش نامنظم و… همراه است که وجود سلفون کش، این مشکلات را برطرف کرده است. ما در این مقاله ضمن بررسی عملکرد انواع سلفون کش، به مزایا استفاده از آن در صنایع مختلف اشاره کرده‌ایم تا اطلاعات کافی از این شیوه بسته بندی داشته باشید. جهت مشاهده و یا خرید انواع سلفون وارد صفحه اصلی فرات شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *