مقالات

سلفون حرارتی چیست؟

سلفون حرارتی چیست؟

اگر دقت کرده باشید سطوح چاپی دائماً در معرض آسیب و خراش قرار دارند و ممکن است به راحتی سطح صاف آن‌ها دچار خراشیدگی شود. بر این اساس با استفاده از سلفون حرارتی می‌توان با پوشش دادن سطوح چاپی مانع از این آسیب‌ها شد. در واقع با استفاده از سلفون‌های حرارتی، علاوه بر تزئین این سطوح، می‌توان از آن‌ها محافظت کرد‌.

رول سلفون حرارتی با نام Thermal Film هم شناخته می‌شود و به کمک چسب پوشانده شده است. این سلفون‌ها به صورت رول سلفون حرارتی مات و براق در بازار موجود هستند و کاربردهای گسترده‌ای دارند. جهت آشنایی با این نوع سلفون، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

سلفون حرارتی

یکی از راه‌های محافظت از سطوح چاپی در برابر گرد و غبار و خراشیدگی اجسام تیز، استفاده از سلفون حرارتی است. این سلفون با خاصیت چسبندگی که دارد، به راحتی روی سطوح می‌چسبد و باعث زیبایی و استحکام سطوح چاپی کاغذی و مقوایی می‌شود.

در واقع رول سلفون حرارتی، نوعی سلفون است که روی آن لایه نازکی از چسب وجود دارد. این لایه به وسیله حرارت فعال شده و توسط دستگاه‌های مخصوص بر روی کاغذ و مقوا چسبیده می‌شود. در پروژه‌های چاپی با خدمات طلاکوب و یووی موضعی، لازم است از سلفون حرارتی استفاده کرد.

انواع مختلف رول سلفون حرارتی، در عرض‌های مختلف به صورت دورو جرقه گیره شده، قابل تولید هستند. از طرفی با توجه به صنعتی بودن آن، در متراژهای بالا تولید و بسته بندی می‌شوند. در این صورت جهت استفاده هر نوع مات یا براق آن، میزان هزینه‌های اضافی چاپخانه کاهش پیدا خواهد کرد. رول‌های سلفون حرارتی در متراژ ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ متر و با ضخامت ۳۰ الی ۳۵ میکرون تولید می‌شوند. البته با توجه به درخواست مشتری این ابعاد قابل تغییر است.

مزایای استفاده از سلفون حرارتی

اولین و مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سلفون حرارتی در مقایسه با روش‌های دیگر، استحکام و ماهیت حفاظتی بالای آن‌ها از سطوح محصولات چاپی است. به عنوان مثال ممکن است روش‌های دیگر همچون استفاده از پوشش وارنیش برای محافظت از این سطوح وجود داشته باشد اما به یقین می‌توان گفت که هیچ روشی به اندازه استفاده از رول سلفون حرارتی، از استحکام کافی برخوردار نیست. چرا که با استفاده از این سلفون‌ها می‌توان محصولات چاپی را در مقابل رطوبت و خراشیدگی مقاوم کرد.

کاربرد سلفون حرارتی

انواع مختلف سلفون حرارتی به دو صورت مات و براق کاربردهای گسترده‌ای دارند. از این سلفون‌ها می‌توان روی سطوح مختلف چوبی مانند عکس، نقشه، پوستر، کاتالوگ، بروشور و بسیاری از محصولات چاپی دیگر استفاده کرد.

استفاده از رول سلفون حرارتی علاوه بر زیبایی، از خراب شدن محصول هم جلوگیری می‌کند. با توجه به استفاده گسترده از این فیلم‌ها، امروزه در سطح بین‌المللی، تمرکز ویژه‌ای بر روی ساخت ماشین آلات تولید فیلم‌های حرارتی شده است. هدف از آن هم تولید فیلم‌های حرارتی متنوع با ضخامت گوناگون جهت انجام کاربردهای متفاوت است.

این فیلم‌ها که در ایران به عنوان سلفون حرارتی شناخته می‌شوند، لمینت گرم با میکرون پایین هستند. رول سلفون حرارتی مات و براق مصارف مختلفی دارد و به کمک آن‌ها می‌توان استحکام را در محصولات مختلف چاپی ایجاد کرد. از نمونه کاربردهای آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لمینت کارهای چاپی یک رو و جلد کتاب
  • استفاده در کارهای چاپی دیگر همچون منو غذا، کارت‌های شناسایی و بسیاری از کارهای دیگر به صورت دو رو لمینت
  • استفاده در بسته بندی مواد غذایی و تولیدات دارویی

چاپ سلفون حرارتی

رول سلفون حرارتی مات و براق جزء مهم‌ترین مکمل‌های چاپ در دنیا محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد کلیه محصولات تولید شده در صنایع غذایی، فرهنگی، بسته بندی و بسیاری از موارد دیگر به کمک سلفون حرارتی پوشانده می‌شود.

سلفون حرارتی بسته بندی از نظر کیفیت چاپ جزء بهترین‌هاست و در واقع همه پودری که اپراتور چاپ، در کار استفاده کرده است را حل می‌کند. به همین دلیل است که سلفون حرارتی نسبت به سلفون چسبی، بر روی سطوح چاپی، شکل مقبول‌تری دارد.

به طور کلی چاپ سلفون حرارتی در ۸ رنگ به روش هلیو و فلکسو قابل اجرا خواهد بود و به کمک آن استحکام و زیبایی محصول، چند برابر می‌شود. البته خوب است بدانید که با توجه به بالا بودن خاصیت الکتریسیته ساکن در سلفون‌های حرارتی، گرد وغبار محیط به راحتی جذب این سلفون‌ها شده و باعث ایجاد اثرات نامطلوبی بر روی محصولات چاپی می‌شود. بنابراین لازم است محیط و فضای تولید سلفون حرارتی دارای شرایط ایزوله با بالاترین درجه استاندارد باشد. در این صورت محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

جمع‌بندی

سلفون حرارتی یکی از انواع سلفون است که کاربرد گسترده آن در پوشش محصولات چاپی در صنایع فرهنگی، مواد غذایی و بسته بندی خواهد بود. روی این سلفون یک لایه از چسب پوشیده شده که با کمک حرارت فعال می­شود و از طریق دستگاه می‌توان آن را روی سطوح چاپی چسباند.

با توجه به بالا بودن خاصیت الکتریسیته ساکن در رول سلفون حرارتی، بهتر است محیط تولید آن‌ها به صورت ایزوله باشد. در این مطلب به معرفی این نوع سلفون و موارد استفاده از آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *