مقالات

 معرفی انواع سلفون بسته بندی و کاربردهای آن‌ها

 معرفی انواع سلفون بسته بندی و کاربردهای آن‌ها

همانطور که می‌دانید امروزه بسته بندی محصولات تولیدی در صنایع مختلف از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار هستند و باید با وجود استانداردهای کافی از محصول در برابر عوامل خارجی محافظت کنند. حمل و نقل کالا و فرآیند انبارداری با چالش‌های متفاوتی مواجه است که از آن‌ها می‌توان به طبقه بندی گستره وسیعی از محصولات، ایجاد ضربه و خراش، نفوذ گرد و غبار و آلودگی و… اشاره کرد. انواع سلفون بسته بندی امروزه با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف وارد بازار می‌شوند تا پاسخگو مصرف کنندگان در شرایط مختلف باشند و به آن‌ها در سهولت کارها کمک کنند. همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی انواع سلفون بسته بندی بپردازیم.

انواع سلفون بسته بندی

کاربرد گسترده سلفون‌ها در صنایع مختلف باعث شده است که شرکت‌های زیادی سلفون را به روش‌های مخصوص به خود با مواد اولیه متمایز تهیه کنند. هر یک از این سلفون‌ها با توجه به ویژگی و کاربرد آن به نمونه‌های زیر شناخته می‌شوند.

  • نایلون شیرینگ: نایلون شیرینگ یکی از انواع سلفون‌ بسته بندی حساس به حرارت است که برای پک کردن چند محصول مشابه در کنار هم کاربرد دارد. معمولا استفاده از این نوع نایلون‌ها فرآیند انبارداری را با نظم بیشتری همراه می‌کند.
  • سلفون استرچ: سلفون استرچ با خاصیت کشسانی و چسبندگی بالا، به راحتی دورتادور محصول را می‌پوشاند و از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. از انواع سلفون بسته بندی استرچ می‌توان برای صنایع لوازم خانگی، موادغذایی و… استفاده کرد. این محصول در ابعاد و ضخامت متنوعی تولید می‌شود تا با توجه به شرایط فیزیکی کالا، مقاومت مناسبی داشته باشد.
  • سلفون OPP: یکی از کاربردهای مهم انواع سلفون بسته بندی در صنعت مواد غذایی است. سلفون OPP با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانایی بالایی در حفظ کیفیت محصولات غذایی دارد. این نوع سلفون با ظاهر شفاف خود امکان رویت محصول را به مشتری می‌دهد تا از کیفیت محتویات آن اطمینان حاصل شود. معمولا از این محصول برای بسته بندی محصولاتی که حساسیتی به آفتاب ندارند، استفاده می‌شود.
  • سلفون متالایز: برای تهیه انواع سلفون بسته بندی متالایز باید این نکته را در نظر داشته باشید که به علت وجود پودر آلومینیوم در ترکیب اصلی مواد اولیه آن، سلفون متالایز براق است و بسته بندی جذاب تری ایجاد می‌کند. این براقیت از ورود نور آفتاب به درون بسته بندی و فساد محتویات آن جلوگیری می‌کند.
  • سلفون CPP: این نوع سلفون معمولا به عنوان یک عایق بر روی بسته بندی محصولات قرار می‌گیرد تا از ورود هرگونه گرد و غبار و کثیفی به بسته بندی جلوگیری شود. به طور کلی از کاربردهای این نوع سلفون بسته بندی می‌توان به بسته بندی مواد غذایی، لوازم خانگی، لوازم التحریر و… اشاره کرد.

از آنجایی که امروزه محصولات پلاستیکی به صورت سفارشی و با ویژگی‌های موردنیاز مشتری قابلیت سفارشی سازی دارند، بنابراین هر روزه به تنوع این محصول اضافه می‌شود. بهتر است برای آشنایی با انواع سلفون به این مقاله بسنده نکنید و با مشاوران فروش شرکت‌های تولید کننده و متخصصان این حوزه مشورت کنید.

آشنایی با انواع سلفون بر اساس شکل

برای آشنایی با انواع سلفون علاوه بر کاربرد و مواد اولیه آن، باید پارامتر دیگری چون شکل ظاهری آن را هم در نظر بگیرید. امروزه به واسطه طرح و تعداد دوخت و همچنین خصوصیاتی چون میزان شفافیت و براقیت، انواع سلفون بسته بندی به حالت‌های متنوعی وارد بازار می‌شوند که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سلفون معمولی رولی: این نوع سلفون به صورت رولی و بدون هیچ دوختی وارد بازار می‌شوند که به راحتی دورتادور محصول را پوشانده و از آن در برابر عوامل مختلف محافظت می‌کند.

سلفون پاکتی: در این حالت انواع سلفون بسته بندی با سطح مقطع بیشتر طراحی و دوخته می‌شوند تا پاکت به صورت عمودی قرار بگیرد. از این نوع سلفون می‌توان برای بسته بندی کالا سبک استفاده کرد.

دوخت سه رو: در انواع نایلون سلفونی با دوخت سه رو، قسمت انتهایی و دو طرف بغل آن دوخته می‌شود تا محصول به راحتی وارد کیسه و از آن خارج شود. معمولا این نوع سلفون بسته بندی برای مصارف روزانه و کوتاه مدت کاربرد دارند.

سلفون شفاف: محتویات سلفون شفاف به راحتی قابل مشاهده است که همین امر جلب اعتماد مشتری از کیفیت کالا را تضمین می‌کند. شفاف بودن سلفون امکان عبور نور خورشید را به درون محصول می‌دهد، بنابراین از این محصول برای بسته بندی کالا غیرحساس چون ماکارونی، ادویه و… استفاده می‌شود.

سلفون صدفی: برخی از موادغذایی برای حفظ کیفیت و سلامت باید در یخچال نگهداری شوند. بنابراین برای نگهداری این نوع مواد به نمونه خاصی از سلفون نیاز است. سلفون صدفی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود برای نگهداری محتویات در دما سرد مناسب است.

علاوه بر این نمونه‌ها می‌توان به انواع سلفون بسته بندی چهار رو، پنج رو، زیپ سه رو و… اشاره کرد که هر یک به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و برای مصارف خاص کاربرد دارند.

مزایا انواع نایلون سلفونی

آشنایی با انواع سلفون به شما کمک زیادی می‌کند تا ویژگی‌های هر یک از انواع آن را با شرایط موردنیاز خود مقایسه کنید. در این حالت انتخاب محصولی با مزایا بیشتر برای شما راحت تر می‌شود.

گستردگی تنوع: سلفون‌ها با گستردگی تنوع ابعادی، شکل، ضخامت و… امکان استفاده از آن را در شرایط گوناگون فراهم می‌کند. در این صورت مصرف کنندگان با هر شرایطی قادر خواهند بود از انواع سلفون بسته بندی برای محافظت از محصولات خود بهره ببرند.

هزینه پایین: سلفون با وزن سبک و تولید به صورت رولی در ابعاد بزرگ، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه دارد. معمولا سلفون‌ها به صورت کیلویی یا رولی به فروش می‌رسند که در هر صورت شما با صرف هزینه اندک مقدار زیادی از انواع سلفون بسته بندی تهیه می‌کنید.

مقاومت در برابر رطوبت: سلفون‌ها با پوشش سرتاسر کالا و موادغذایی از ورود هرگونه رطوبت و هوا به درون بسته بندی جلوگیری کرده و از محتویات آن در برابر رطوبت محافظت می‌کنند.

قابلیت عایق بندی: انواع نایلون سلفونی با عایق بندی محصول از آن در برابر تغییرات وضعیت آب و هوایی محافظت می‌کنند و با قابلیت آب بندی حرارتی، توانایی گرم نگه داشتن مواد غذایی را دارند.

انواع سلفون بسته بندی از لحاظ مواد اولیه

سلفون‌ها از پلی پروپیلن با گریدهای متفاوت تولید می‌شوند که با استفاده از افزودنی‌ها خواص منحصر به فردی در هر یک از آن‌ها ایجاد می‌شود. همچنین سلفون‌ها گاهی از مواد بازیافتی هم تهیه می‌شوند که با کیفیت پایین‌تر در صنایع غیر حساس کاربرد دارند. در بعضی صنایع چون مواد غذایی، لوازم ارایشی و بهداشتی و… که بهداشت محصول از اهمیت بالایی برخودار است، باید از سلفون بسته بندی با استانداردهای بهداشتی استفاده شود که اصطلاحا به آن‌ها انواع سلفون بسته بندی فود گرید گفته می‌شود. اما در صنایعی چون بسته بندی قطعات خودرو، لوازم خانگی و… که صرفا سلفون نوعی پوشش برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین عدم ایجاد خط و خش شناخته می‌شود، می‌توان از سلفون بازیافت شده نیز استفاده کرد. البته این را هم در نظر بگیرید که شیوه بازیافت، نحوه استفاده از افزودنی‌ها و برطرف کردن ضعف‌های انواع نایلون سلفونی بازیافت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین باید به هنگام خرید این نوع سلفون، دقت بیشتری داشته باشید و به اعتبار شرکت تولیدکننده توجه کنید.

جمع بندی

انواع سلفون بسته بندی با ویژگی‌های منحر به فرد خود در صنایع بسیاری کاربرد دارند. در واقع این سلفون‌ها با محافظت و بسته بندی کالا از آن در برابر عوامل مختلفی چون نفوذ گرد و غبار، ورود رطوبت، خط و خش و… جلوگیری کرده و باعث حفظ کیفیت محصول تولیدی می‌شوند. همچنین یکی از کاربردهای عمده انواع سلفون بسته بندی در صنعت غذایی است که کمک زیادی به حفظ بهداشت و جلوگیری از فاسد شدن آن می‌کند. آشنایی با انواع سلفون موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شد تا شما عزیزان به هنگام تهیه انواع گسترده این محصول دچار سردرگمی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *