مقالات

تفاوت سلفون حرارتی و چسبی در چاپ

تفاوت سلفون حرارتی و چسبی در چاپ

سلفون به پلاستیک‌‌های‌ نازکی گفته می‌شود که بر پایه پلی پروپیلن ساخته می‌شوند و دمای ذوب پایینی دارند. سلفون به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب، کاربر فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی داشته و از مهم‌ترین تجهیزات و ملزومات بسته بندی به حساب می‌‌آید. سلفون به صورت کلی به دو دسته چسبی و حرارتی تقسیم می‌شود. ماهیت کلی در هر دو دسته یکسان بوده و هر دو قابلیت پوششی را خوبی دارند. حالت‌های مختلف سلفون‌ تفاوت‌هایی نیز دارند که در کاربرد و قیمت متغیر خواهند بود. ما در این بررسی به تفاوت سلفون حرارتی و چسبی در چاپ می‌پردازیم.

سلفون حرارتی چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع سلفون، سلفون حرارتی است. اصلی‌ترین ویژگی سلفون حرارتی این است که با افزایش دما پاره نمیشود بلکه به دور محصول مورد نظر جمع شده و کاملا آن را می‌ پوشاند. بسته بندی کالا با استفاده از سلفون حرارتی باعث می‌شود هوا به داخل آن ورود نکند و اصطلاحا وکیوم شود. سلفون حرارتی انواع مختلفی دارد. یک نوع آن بر پایه پی وی سی بوده که نسبت به انواع دیگر خشک‌تر و روشن‌تر است و در دمای بالای 20 درجه شروع به جمع شدن می‌کند.

این نوع سلفون در بسته بندی لوازم الکترونیکی، بسته بندی بطری و ظرف‌‌های‌ کوچک استفاده می‌شود.‌ نوع دیگر که بر پایه پی او اف‌ یا پلی اولفین است،‌ برای مواردی که بسته بندی در تماس مستقیم با مواد خوراکی است کاربرد دارد.‌ این نوع در مقایسه با پی وی سی نرم تر و کشسان تر بوده و قیمت بالاتری نیز دارد.‌ پلی اتیلن کراسلینک شده نیز نوع دیگری از سلفون حرارتی است که در درزگیری و پوشاندن محصولات و مواردی که استحکام و قدرت بیشتری مورد نیاز است به کار می‌رود. درحقیقت، تفاوت سلفون حرارتی و چسبی در چاپ براساس خصوصیات هر دو سلفون تعیین می‌شود.

سلفون چسبی چیست؟

سلفون چسبی (واتربیس) همانطور که از نامش مشخص است به صورت لب چسب‌دار،‌ پشت چسب‌دار بدون محدودیت در ابعاد و ضخامت با توجه به نیاز مشتری قابل طراحی و تولید است.‌ این محصول با درصد چسب اختصاصی بصورت رنگی،‌ چاپ‌دار،‌ شفاف و با افزودنی‌‌های‌ اختصاصی قابل تولید خواهد بود. سلفون‌‌های‌ چسبی در انواع‌ گوناگون قابل طراحی و تولید می‌باشد که عبارتند از:

  • سلفون محافظ پشت چسب دار(محافظ و روکش محصولات خانگی، صنعتی و غیره)
  • سلفون لب چسب دار بسته بندی
  • لیبل لمینتی پشت چسب دار
  • لیبل لب چسب دار(بطری آب معدنی، انواع بطری)

تفاوت سلفون حرارتی و چسبی

استفاده از سلفون حرارتی جهت محافظت و ایجاد پوشش برای انواع سطوح استفاده است. این سلفون نیاز به زیر سازی برای کار ندارد و می‌تواند جهت انواع مصارف مختلف به کار گرفته شود. با توجه به اینکه در مدل چسبی دردسر‌‌های‌ خاصی وجود دارد و از مراحل بیشتری تشکیل شده است،‌ استفاده از این نوع چسبی کمتر از نوع حرارتی است. سلفون‌‌های‌ حرارتی نسبت به انواع واتربیس از قیمت بالاتری برخوردار هستند.‌

یکی از دلایل اصلی تفاوت سلفون حرارتی و چسبی از نظر قیمت،‌ مربوط به پروسه تولید این دو محصول است. سلفون حرارتی از قیمت بیشتری نیز نسبت چسبی برخوردار باشد، زیرا نحوه تولید و مواد استفاده در آن باعث افزایش قیمت می‌شوند.‌ از جمله دلایل دیگر اختلاف قیمت این دو محصول می‌توان به تفاوت سایز سلفون‌ها اشاره کرد. هر یک از سایز‌‌های‌ این سلفون‌ها قیمت خاص خود را دارند.

از دیگر مواد مهم در فرق‌ بین سلفون حرارتی و چسبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت سلفون‌‌های‌ واتربیس نسبت به انواع حرارتی بسیار پایین تر می‌باشد
  • سلفون حرارتی حاوی چسب مخصوص سلفون کشی است، اما نوع واتربیس فاقد این نوع چسب خواهد بود.
  • سرعت نصب سلفون حرارتی روی کار چاپی،‌ بسیار بیشتر از نوع چسبی است.
  • نصب سلفون چسبی با استفاده از دستگاه سلفون کشی سرد و نصب نوع حرارتی بوسیله دستگاه سلفون کشی حرارتی انجام می‌شود.
  • سلفون‌های‌ حرارتی نسبت به انواع چسبی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند.
  • چسب سلفون چسبی برپایه آب است و در تماس با آب فعال می‌شود، اما چسب سلفون حرارتی در اثر اعمال حرارت فعال می‌گردد.

کلام آخر

سلفون بسته بندی در حقیقت یکی از کاربردی ترین ملزومات مورد استفاده در صنعت بسته بندی و چاپ به شمار می‌‌آید و جزء اصلی مورد استفاده در سلفون کشی کار‌های‌ چاپی محسوب می‌شود. این محصول در انواع مختلف براق،‌ مات،‌ مخملی و طرح دار موجود است و هریک مورد استفاده و کاربرد خاص خود را دارند.‌ به عنوان نمونه در بهبود کیفیت و محافظت از جلد کتاب،‌ کاتالوگ،‌ کارت ویزیت،‌ کارت پستال و انواع جعبه و پاکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ می‌توان اینگونه گفت که مهمترین علت استفاده از سلفون در کار‌های‌ چاپی افزایش استحکام،‌ براقیت و بهبودی جلوه ی کار‌های‌ چاپی است. با درک تفاوت سلفون حرارتی و چسبی در چاپ بهتر می‌توانید محصول مناسب را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *