09014540086

جستجو کردن

خط تولید فیلم پلی پروپیلن

محتوای جدول

فیلم پلی پروپیلن یکی از پرمصرف‌ترین محصولات ترموپلاست در صنایع بسته‌بندی تولیدی و بسته‌بندی است.

مراحل تولید این فیلم با توجه به نوع آن، تا حدودی متفاوت است. فیلم‌های پلی پروپیلن معمولا در انواع شفاف، نیمه شفاف و مات قابل تولید هستند. در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل تولید فیلم پلی پروپیلن آشنا کنيم. بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال نمایید.

نحوه تولید فیلم پلی پروپیلن

امروزه استفاده از فیلم‌های پلی پروپیلن در صنایع ترموپلاست حائز اهمیت فراوان است. ازاین‌‌رو توجه به تولیدات انبوه فیلم‌های پلی پروپیلن در اولویت تولیدات محصولات مصرفی ترموپلاست قرار می‌گیرند. به دلیل پایین بودن هزینه تولید، ویژگی‌های نوری و مکانیکی عالی، روش‌های تولید فیلم پلی پروپیلن مورد اهمیت بسیار قرار گرفته است. نکته‌ی قابل ذکر دیگر در مورد ضخامت فیلم‌های پلی پروپیلن بوده که معمولا بین ۱۲ تا ۶۰ میکرون در نظر گرفته می‌شود و در مجموع شامل ۳ لایه است. دو لایه از آن به صورت لایه بیرونی و لایه درونی تعبیه شده و یک لایه هم میانی است که ضخامت بیشتری نسبت به دو لایه دیگر دارد. در واقع لایه میانی خصوصیات مربوط به آب‌بندی گرمایی را ایفا می‌کند. هر کدام از لایه‌های فیلم‌ پلی پروپیلن باعث ایجاد ویژگی‌های مهمی در فیلم می‌شوند.

مراحل تولید فیلم‌های پلی پروپیلن

تولید فیلم پلی پروپیلن، شامل چندین مرحله است که در هر مرحله یک قسمت از فرآیند تولید اجرا می‌شود. در این بخش به طور اختصار به شرایط و چگونگی اجرای هر مرحله اشاره شده است.

سیستم تغذیه مواد اولیه

اولین مرحله در فرآیند تولید فیلم پلی پروپیلن، تهیه مواد اولیه مورد نیاز دستگاه است. در این مرحله ماده اولیه، در لایه مرکزی فیلم، به صورت ایزوتاکتیک به شکل نیمه کریستالی و نرم است. مواد مورد نیاز برای لایه‌های بیرونی و درونی از جنس کوپلیمرهای اتیلن پروپیلن یا اتیلن بوتان تشکیل می‌شود‌. این مواد از طریق قیف وارد بخش اکسترودر دستگاه می‌شود تا تحت تاثیر گرمای درون آن به صورت مذاب درآید.

اکستروژن

همان‌طور که در بالا گفته شد مواد اولیه ابتدا وارد قسمت اکسترودر می‌شوند. در اکسترودرها مواد اولیه تحت تاثیر گرمای حاصل از کوره‌های حرارتی به شکل مذاب درمی‌آیند. دمای درون اکسترودر در حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ درجه تنظیم می‌شود تا مواد کاملا ذوب شوند. بعد از این که مواد به طور کامل ذوب شدند از قسمت بالایی اکسترودر به بخش دیگری منتقل می‌شوند. در این بخش مواد مذاب شده به به صورت فویل دیده می‌شوند.

خنک کننده فویل

در این مرحله فویل‌های به وجود آمده وارد محفظه خنک کننده می‌شوند تا در اثر تماس مستقیم با سیلندر خنک کننده، قرار گیرند. در این قسمت فویل‌ها در یک استخر آبی غوطه‌ور شده تا خنک شوند. در پایان فویل‌ها به صورت جامد و شکل گرفته درمی‌آیند.

جهت گیری ماشین

در این مرحله، فیلم‌ها از یک سری غلتک‌ها عبور داده می‌شوند. از طریق افزایش دما در غلتک‌ها طول فیلم‌ها را افزایش می‌دهند. میزان کشش در فویل‌ها بر اساس تنظیم دما انجام می‌گيرد. یک قاعده کلی در میزان افزایش طول همه‌ی فویل‌ها بر این اساس است که فویل تا ۵ برابر طول اولیه، کشیده می‌شود سپس زنجیره‌های پلیمری تراز خواهند شد. در واقع این‌ مرحله باعث افزایش خواص مکانیکی در فیلم می‌شود و ضخامت آن نیز تا ۵ برابر کاهش خواهد یافت. تولیدکنندگان در پایان این مرحله، فیلم را یک بار دیگر گرم می‌کنند.

جهت کشش عرضی

فیلم‌های پلی پروپیلن بعد از عبور از مرحله‌ی کشش طولی ، در مرحله کشش در جهت عرض قرار می‌گیرند. در این بخش، فیلم به صورت زنجیره‌‌وار با حرکتی سریع فک‌های فلزی را در هر دو لبه می‌چسباند. منظور از فک‌های فلزی همان گیره‌های چادر هستند که در چادر، فیلم به داخل اجاق حرکت می‌کند. در این بخش درجه حرارت فیلم قبل از کشش عرضی توسط ریل‌های واگرا افزایش پیدا می‌کند. عملیات کشش عرضی در حدود ۹ برابر عرض اصلی صورت می‌گیرد.

اندازه‌ گیری ضخامت و تصفیه شعله

در این مرحله پردازش جدیدی بر روی فیلم انجام می‌شود. به طور کلی در این بخش اندازه‌گیری خودکار ضخامت در طول کل عرض، اجرا خواهد شد. بعد از آن، یکی از چهره‌ها در مقابل شعله قرار می‌گیرد تا فیلم برای فعالیت‌های چاپ مناسب شود. اصطلاح سطح برای لنگر انداختن موادی مانند جوهر، چسب و لمینت در نظر گرفته شده است.

سیم‌ پیچ حلقه و اندازه‌ گیری

مرحله‌ی سیم پیچ حلقه، مرحله‌ی نهایی در تولید فیلم‌های پلی پروپیلن است. در این مرحله اندازه‌گیری و دقت لازم را باید به عمل آورد. زیرا در این مرحله فیلم‌های تولید شده به دور قرقره پیچیده می‌شود و مطابق با ابعاد درخواست شده، برش داده می‌شوند.

اندازه‌گیری اصلی که محصول پایانی بر اساس آن تعیین می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ضخامت، تراکم و گرامر
  • استحکام کششی، کشش در هنگام شکست
  • ضریب اصطکاک بین فیلم‌ها
  • آستانه آب‌بندی و میزان مقاومت درجه سانتیگراد
  • درجه پایداری حرارتی

مزایای تولید فیلم‌های پلی پروپیلن

فیلم‌های پلی‌پروپیلن از انواع مشتقات پلی پروپیلن تولید می‌شوند. این فیلم‌ها از تک لایه تا چند لایه در رنگ‌های مختلف قابلیت تولید دارند. ضخامت فیلم‌های پلی پروپیلن از ۱۵ تا ۴۰ میکرون است. فیلم‌های با ضخامت‌ بالاتر به صورت لمینت تولید می‌شوند. به طور کلی فیلم‌های پلی پروپیلن بدون هیچ گونه محدودیتی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف قابلیت تولید دارند. امکان چاپ فلکسو و هلیوگراور با تعداد ۱ تا ۱۲ رنگ بر روی این فیلم‌ها وجود دارد.

جمع‌بندی

یکی از انواع تولیدات مواد ترموپلاست، فیلم‌های پلی پروپیلن است. این فیلم‌ها در طرح، رنگ و ابعاد مختلف قابلیت تولید دارند. با توجه به روش‌های تولید فیلم‌های پلی پروپیلن می‌توان قالب‌‌های مختلف آن را به شکل ورقه، لمینت و … به دست آورد. برای تولید فیلم پلی پروپیلن نیاز به اجرای چندین مرحله در خط تولید است. همان‌طور که در بالا گفته شد این مراحل شامل سیستم تغذیه مواد اولیه، اکستروژن، محفظه خنک کننده، عبور از غلتک‌ها، کشش طولی، عرضی و برش نهایی است. هر کدام از انواع فیلم‌های تولید شده دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در موارد خاصی کاربرد دارند. جهت خرید انواع محصولات تولید شده از فیلم پ پ وارد صفحه اصلی سایت فرات شوید.