09014540086

جستجو کردن

سلفون استرچ چیست؟

محتوای جدول

پلاستیک‌های استرچ جزو محصولات ترموپلاست محسوب می‌شوند که در صنعت بسته‌بندی بسیار پرکاربرد هستند. این سلفون‌ها در بسته‌بندی صنایع مختلف دارویی، بهداشتی، اسباب‌بازی، آرایشی، غذایی، صنایع دستی و … کاربرد دارند. سلفون استرچ انعطاف‌پذیری بالایی دارد که باعث شده است مشتریان زیادی از آن استفاده کنند. ویژگی منحصر به فرد سلفون استرچ بسته‌بندی آن را نسبت به سایر نایلون‌های بسته‌بندی متمایز کرده است.‌ از این‌رو در مقاله پیش‌رو نگاهی دقیق و کلی به سلفون‌های استرچ خواهیم انداخت و به قیمت سلفون استرچ بسته‌بندی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن نیز اشاراتی خواهد شد.

سلفون استرچ چیست؟

سلفون‌های استرچ که با عنوان نایلون استرچ نیز شناخته شده‌اند در بسته‌بندی‌های صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سلفون‌ها دارای ساختار شیمیایی هستند و از گریدهای سبک خطی گرانول‌ پلی‌اتیلن تولید می‌شوند. چگالی این‌ گرانول‌ها بسیار پایین است که با استفاده از اتیلن و آلفا آلفین در طی یک فرآیند پلیمریزاسیون قابل تولید است. در طی این فرآیند همچنین از آلفا الفین‌های دیگری مانند هگزن، اوکتن و بوتیلن نیز استفاده می‌شود. استفاده از این آلفین‌ها سبب انعطاف‌پذیری بهتر استرچ خواهد شد. بسته‌بندی با استفاده از نایلون استرچ، دوام و استحکام بیشتری به محصولات تولیدی می‌بخشد.

روش‌های تولید سلفون استرچ

برای تولید سلفون استرچ بسته‌بندی دو روش متفاوت وجود دارد که هر کدام از آن‌‌ها ویژگی‌ها و مزایای خود را دارد. در روش اول ابتدا مواد اولیه ذوب شده سپس در طی فرآیند اکستروژن به صورت پوشش نازکی از نایلون پلی‌اتیلن تبدیل می‌شود. در مرحله بعد لایه نازک در مجاورت هوای سرد قرار می‌گیرد تا کاملا آهسته و به تدریج سرد شود و در نهایت به نایلون استرچ تبدیل شود. قیمت سلفون استرچ بسته‌بندی در این روش نسبت به روش دوم بالاتر است.

در روش دوم مواد اولیه ابتدا وارد کوره‌های حرارتی شده تا مذاب شوند. مواد بعد از مذاب شدن و عبور از یک صافی و شکاف باریک، حول یک رول خنک‌کننده پیچانده می‌شوند. در این روش، تولید نایلون‌های استرچ، با سرعت، کیفیت و هزینه پایین‌تری صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های سلفون استرچ

سلفون استرچ بسته‌بندی در ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که سلفون‌های با ضخامت ۱۰ میکرون جزو محبوب‌‌ترین انواع سلفون محسوب می‌شوند. نایلون‌هایی که ضخامت بالایی دارند معمولا محکم‌تر هستند. این نایلون‌ها همچنین در برابر کشیدگی و فشارهای وارد شده بر آن‌ها، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل است که برای بسته‌بندی محصولات و لوازم خانگی از استرچ بسته‌بندی استفاده می‌شود. طبق آمارهای گرفته شده، سلفون‌‌های با عرض ۱۰ و ۲۰ و ۵۰ بیشترین فروش را دارند.

روش‌های استفاده از سلفون استرچ

همان‌طور که در بالا اشاره شد، سلفون‌های استرچ در بسته‌بندی صنایع مختلف کاربرد دارند. برای استفاده از سلفون استرچ بسته‌بندی می‌توان به سه روش دستی، اتومات و نیمه اتومات عمل کرد. در روش دستی رول استرچ را یک نفر نگه داشته و طرف مقابل شروع به کشیدن آن به دور محصول مورد نظر می‌کند. در این روش با بکارگیری ساز و کارهای نسبتا ساده‌، سلفون محکم‌ کشیده می‌شود تا محصولات بهتر بسته‌بندی شوند. در روش تمام اتومات، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، همه‌ی کار بسته‌بندی توسط دستگاه صورت می‌گیرد. سرعت و دقت کار در روش اتومات بسیار بالا است زیرا همه‌ی مراحل به طور خودکار انجام می‌شود. در روش نیمه اتومات نصفی از کار پیچیدن، توسط دستگاه و نیم دیگر توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. در واقع این روش ترکیبی از روش دستی و اتومات است.

مزایای استفاده از سلفون استرچ بسته‌بندی

کاربرد سلفون استرچ در بسته‌بندی مزایای زیادی دارد. در این بخش به برخی از مهم‌ترین مزایای آن اشاره شده است:

  • افزایش تازگی و ماندگاری در مواد غذایی
  • سهولت در جابجایی و نگهداری محصولات
  • افزایش مقاومت و استحکام کالا در برابر فشار و ضربه
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل بسته‌بندی
  • افزایش زمان‌ نگهداری کالاها در انبار
  • کاهش فضای مورد نیاز برای نگهداری کالا

قیمت سلفون استرچ بسته‌بندی

قیمت نایلون‌های استرچ به ابعاد و ضخامت نایلون بستگی دارد. به این معنا که هر چقدر ضخامت نایلون بیشتر باشد، از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. نایلون‌های استرچ دارای ابعاد بالا، قیمت بالاتری نیز دارند. بنابراین در هنگام خرید سلفون‌های استرچ حتما باید به ابعاد و ضخامت آن توجه کرد. علاوه بر موارد ذکر شده قیمت نایلون‌های استرچ،‌ به کیفیت مواد اولیه بکار رفته در ساختار آن‌ها، نوسانات ارزی و دلاری در کشور مربوط می‌شود.

جمع بندی

سلفون استرچ یکی از تجهیزات مورد نیاز در صنایع بسته‌بندی است.‌ این سلفون در بسته‌بندی انواع صنایع داخلی و خارجی کاربرد دارد.‌ بسته‌بندی انواع محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی، آرایش، صنعتی و … نمونه‌هایی از کاربرد سلفون استرچ بسته‌بندی است. استفاده از این سلفون‌ها مزایای ویژه‌ای دارد که در این‌ مقاله به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد. از جمله این موارد می‌توان به سهولت در جابجایی و بسته‌بندی محصولات، افزایش مدت زمان ماندگاری محصول، افزایش استقامت و پایداری محصولات در برابر ضربه و … اشاره کرد. همان طور که گفته شد قیمت سلفون استرچ بسته‌بندی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد.