09014540086

جستجو کردن

معرفی انواع کیسه زباله

محتوای جدول

یکی از کاربردهای مهم کیسه‌های پلاستیکی، نگهداری و حمل زباله و پسماند مواد غذایی، مواد پزشکی و… است که به نام کیسه زباله شناخته می‌شود. کیسه‌های زباله معمولا از پلاستیک‌های بازیافتی تهیه می‌شوند و ابعاد و ضخامت متفاوتی دارند. به طور کلی ضخامت نایلون زباله و طراحی آن به نحوی انجام می‌شود که مقاومت کافی جهت نگهداری زباله را داشته باشد. این محصول در فضاهای مختلفی کاربرد دارد و باعث حفظ بهداشت و نظافت محیط می‌شود. همراه ما باشد تا در ادامه این مقاله با انواع کیسه زباله آشنا شویم.

انواع کیسه زباله از نظر مواد اولیه

به طور کلی تمامی محصولات پلاستیکی از مواد اولیه در درجه بندی متفاوت تهیه می‌شوند که انواع کیسه زباله نیز از این موارد مستثنی نیست. درجه بندی مواد اولیه در سه درجه تقسیم بندی می‌شود که هر یک با توجه به کیفیت محصول تولیدی، مشخصات فیزیکی متفاوتی دارند. انواع کیسه زباله از نظر مواد اولیه عبارتند از:

کیسه زباله درجه یک

این نوع پلاستیک زباله از مواد نو و درجه یک تهیه می‌شوند که مواد اولیه آن از کیفیت بالایی برخوردار است. کیفیت بالا این پلاستیک آن را در سطح بالایی از بهداشت قرار داده است که برای مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد. معمولا این نوع کیسه زباله شفاف است و بدون بو آزار دهنده می‌تواند برای محیط‌های بسته استفاده شود.

کیسه زباله درجه دو و سه

مواد اولیه درجه دو و سه از کیفیت پایین تری برخوردار هستند و از خصوصیات فیزیکی آن می‌توان به ظاهر کدرتر و بوی نامطبوع اشاره کرد. البته انواع کیسه زباله درجه دو نیز می‌تواند برای مصارف خانگی استفاده شود و انتشار بوی آن از نمونه درجه سه کمتر است. اما کیسه‌های درجه سه برای مصارف صنعتی مناسب است و بهتر است برای فضاهای بهداشتی چون خانه استفاده نشود.

انواع کیسه زباله از لحاظ رنگ

کیسه‌های زباله در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که علاوه بر جذابیت بیشتر، هر یک از رنگ‌ها مفهوم مشخصی دارد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

انواع کیسه زباله به رنگ شفاف: در ابتدا بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که شفافیت کیسه زباله نشان از کیفیت آن است و هرگاه این شفافیت بیشتر باشد، کیفیت نایلون بیشتر است. معمولا از کیسه‌های شفاف برای حمل زباله‌های خشک و سبک استفاده می‌شود که قابلیت مشاهده زباله، تفکیک آن را آسان کند.

انواع کیسه زباله به رنگ سیاه: یکی از پرمصرف ترین انواع کیسه زباله، رنگ سیاه آن است که معمولا با ضخامت‌های بیشتر، مقاومت بالاتری دارد. این کیسه‌های زباله برای مواقعی که مصرف کننده نمی‌خواهد زباله و پسماندها قابل رویت باشد، استفاده می‌شود که معمولا برای زباله‌های سنگین کاربرد دارد.

انواع کیسه زباله به رنگ سفید: معمولا برای جمع آوری زباله سرویس بهداشتی و سرنگ‌های بیمارستانی از این نوع کیسه زباله استفاده می‌شود. معمولا بر روی کیسه زباله بیمارستانی علامت مشخصی وجود دارد که نشان دهنده آلوده بودن کیسه زباله با مواد غیر بهداشتی است. در این حالت به هنگام جمع آوری و دفع اینگونه مواد احتیاط لازم صورت می‌گیرد.

انواع پلاستیک زباله به رنگ سبز: رنگ سبز این کیسه نشانی از محیط زیست و تجزیه پذیری است. بنابراین موادی در درون این کیسه‌های ریخته می‌شود که عموما قابلیت تجزیه دارند. به طور مثال زباله‌های گیاهی، مواد غذایی، خاک، میوه‌ها و… نمونه‌هایی از زباله‌های تجزیه پذیر هستند که با انتقال به مکانی مناسب، خود به خود تجزیه می‌شوند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است خود پلاستیک سبز قابلیت تجزیه پذیری نداشته باشد و تنها زباله درون آن تجزیه شود.

انواع کیسه زباله زرد: معمولا در مکان‌هایی که زباله‌ها از مواد شیمیایی و سمی هستند، از پلاستیک زرد استفاده می‌شود. کیسه زباله زرد رنگ نشان از احتیاط دارد که باید هنگام جمع آوری این نوع زباله، موارد مراقبتی را رعایت کرد. یکی از کاربردهای عمده این نوع پلاستیک، جمع آوری مواد شیمیایی و عفونی بیمارستان است.

انواع پلاستیک زباله آبی: معمولا پلاستیک زباله به رنگ آبی، نشان دهنده قابل بازیافت بودن مواد درون آن است. از این نوع کیسه زباله می‌توان به منظور جمع آوری شیشه، فلز، پلاستیک استفاده نمود که در درمانگاه‌ها نیز جهت جمع آوری میخ، قیچی، شیشه آمپول و… کاربرد دارد.

کیسه زباله به رنگ قرمز: رنگ قرمز همیشه به نشان خطر استفاده می‌شود و استفاده از این رنگ در کیسه پلاستیک نشان از خطرناک بودن پسماند جمع آوری شده دارد. از انواع کیسه زباله به رنگ قرمز معمولا برای مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها برای جمع آوری مواد بیولوژیکی و عفونی استفاده می‌شود.

به طور کلی بهتر است جهت جمع آوری پلاستیک‌ها در فضاهای مختلف، با معنا هر رنگ آشنایی داشته باشید تا به جمع آوری و تفکیک راحت‌تر زباله‌ها کمک کنید.

انواع کیسه زباله از نظر کاربرد

کیسه زباله با توجه به کاربرد گسترده آن در انواع رنگ، ضخامت، ابعاد و… وارد بازار می‌شود تا بتوان از آن در شرایط متفاوت استفاده نمود. معمولا کیسه‌های زباله در سه دسته کاربردی مسکونی، بیمارستانی و اداری تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی دو نمونه پرکاربرد آن می‌پردازیم.

مقایسه انواع کیسه زباله بیمارستانی

کیسه زباله بیمارستانی یا کیسه اتوکلاو به دلیل کاربرد آن در محیطی خاص و آلوده، باید از ویژگی‌های متمایزی برخوردار باشد. به همین دلیل این نوع پلاستیک زباله با طراحی خاص خود در سه حالت غیر عفونی، عفونی و امحا تولید می‌شوند که هر یک ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی وابسته به مواد نگهداری شونده دارند. انواع کیسه زباله غیر عفونی برای نگهداری و حمل مواد خشک استفاده می‌شود که آلودگی آن کمتر بوده و مشکل بهداشتی ایجاد نمی‌کند. کیسه زباله عفونی برای پسماند مواد بیولوژیکی کاربرد دارد که امکان سرایت آلودگی آن وجود دارد. بنابراین بهتر است این نوع کیسه زباله بیمارستانی از مقاومت کافی برخوردار باشد تا دچار پارگی نشود. انواع پلاستیک زباله امحا برای نگهداری پسماندهای عفونی کاربرد دارد که ورود آن به طبیعت برای سلامت انسان و طبیعت مشکل زا است. بنابراین باید این پسماندها در دستگاه امحا قرار گیرند تا تحت دما و فشار بالا از خطر آن کاسته شود. به طور کلی برای مقایسه انواع کیسه زباله پلاستیکی بهتر است به رنگ و علامتی که روی آن ثبت شده است دقت کنید تا متوجه تفاوت‌های این کیسه زباله‌ها بشوید.

انواع کیسه زباله فضا مسکونی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، کیسه زباله در انواع رنگ تولید می‌شود که با آگاهی و شناخت هر یک می‌توان کمک زیادی به تفکیک راحت تر زباله‌ها کرد. به طور کلی میزان زباله تولید شده در فضاهای مسکونی نسبت به تعداد افراد خانواده بسیار زیاد است. در صورتی که فرهنگ تفکیک سازی زباله در میان مصرف کنندگان ایجاد شود، تا حد زیادی از مشکلات دفع زباله کاسته می‌شود. معمولا زباله‌های تولید شده در خانه یا به صورت خشک از مواد پلاستیکی، شیشه‌ای، فزات و چوب یا از پسماند مواد غذایی، میوه و… به صورت تر هستند که به راحتی می‌توان با تهیه انواع پلاستیک زباله، مواد بازیافتی را از پسماند تر تفکیک کرد.

جمع بندی

انواع کیسه زباله امروزه با توجه به کاربرد وسیع آن در فضاهای مختلف، در ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی تولید می‌شوند. وابسته به مواد نگهداری شونده در انواع پلاستیک زباله، هر کیسه از ضخامت، رنگ، ابعاد و… متفاوت برخوردار است. ما در این مقاله به طور کلی به شناخت انواع کیسه زباله از لحاظ رنگ، نوع مواد اولیه و کاربرد پرداختیم تا شما با آگاهی بیشتر نسبت به این محصولات، نوع مناسب آن را خریداری کنید. تهیه انواع کیسه زباله و توجه به کاربرد هر یک، تفکیک سازی زباله را با سهولت بیشتری همراه می‌کند تا از ورود مواد آلوده و غیربهداشتی به طبیعت جلوگیری شود. جهت مشاهده انواع محصولات ساخته شده از نایلکس به صقحه اصلی فرات مراجعه فرمایید.